8 Zasad Wystąpień Publicznych Część 2

Jak unikać kłopotów technicznych
i wpadek podczas wystąpień publicznych.

 

Poznaj 8 kluczowych  zasad, których stosowanie sprawi,

że będziesz odbierany jak profesjonalny mówca.

 

Jeśli   korzystasz   z   prezentacji multimedialnej…

 

6. Źródło prezentacji.

Zanim zaczniesz przygotowywać prezentację dowiedz się „co”

będzie ją „podawać” na projektor. Czy będzie to Twój laptop,

czy raczej sprzęt organizatora. Każde z tych rozwiązań ma różne

pułapki, ale i ułatwienia.

 

Twój laptop.

Musisz koniecznie dowiedzie się jaki będzie projektor i sprawdzić w necie

czy będą współdziałać, a następnie czy technicy mają odpowiednie wtyczki,

aby połączyć „Cię” z projektorem. Gdyż w wielu sytuacjach jest wejście x i y,

a mówca ma Macka, które wymaga przejściówki.

Innym razem laptop jest dobry, ale trochę już wiekowy i ma tylko gniazdo RGB, itd.

To Ty musisz wiedzieć z czym jechać i w jakim programie zrobić prezentację, aby była wyświetlona.

 

P.S. Technicy nie przepadają za podłączaniem laptopów gdyż często projektor pobiera ustawienia z komputera

i obraz się zmienia, np. jest większy lub mniejszy od ekranu.

 

Źródło organizatora.

Tu trzeba spytać o gamę programów do prezentacji. Stworzenie nawet mistrzowskiego pokazu

w niekompatybilnym programie lub przyniesienie go na niepopularnym nośniku jest strzałem w stopę.

Żadnej zgadywanki – fakty!

 

7. Przełączanie slajdów.

Jeśli slajdy przełączasz samemu, spytaj o zapasowy klikacz.

To zdarza się dosłownie zbyt często, gdy mówca nie może przerzucić

slajdu na nowy, gdyż padła bateria, choć była nowa.

To wybija z rytmu i wprowadza dużo stresu dla wszystkich od słuchaczy

poprzez techników do prelegenta.

Jeśli slajdy przełączają technicy, to umówcie sobie 2 subtelne gesty.

Jeden oznacza do przodu, a drugi do tyłu i tyle.

 

Dlaczego subtelne gesty?

Gdyż nieco żenujące jest gdy mówca podczas wystąpienia mówi głośno:

„Proszę następny” lub „Nie, nie za daleko, proszę cofnąć”.

Można się umówić, że będziesz udawać przełączanie, czyli podnosisz rękę

i niby klikasz, a obsługa robi to za Ciebie. Jeśli klikniesz przed siebie to slajd do przodu,

jeśli wyraźnie w bok lub do tyłu to cofnąć.


Ponadto będziesz miał 100% uwagi techników i nikt z nich nie będzie w tym czasie

odpisywał na wiadomości lub czytał przysłowiowej gazety, więc gdy będziesz miał

choćby malutki problem to wyłapią to natychmiast i pomogą Ci.

 

8. Obszar widzialności.

W tym punkcie krótko.

 

Każda scena ma swoje obszary, w których mówca jest niewidoczny

lub widoczny w złym świetle. Jednak najbardziej idiotycznie jest, gdy

prelegent, jak ćma włazi w  światło projektora i od pasa w górę robi

za ekran. Wówczas wygląda jak przerażony amator, który nawet nie widzi,

że na połowie ciała ma np. nogę słonia ze slajdu, który przed chwilą sam włączył.

 

Na scenie powinny być wyraźnie zaznaczone linie wskazujące Twoje pole manewrów,

a jeśli ich nie ma, to o nie zapytaj. Gdy jednak nie otrzymasz odpowiedzi, tylko zobaczysz wielkie,

zdziwione oczy techników, to poproś, aby ktoś wszedł w przerwie na scenę i po niej pochodził,

a wtedy sam sobie to ustalisz.

 

P.S. Obserwowanie innych mówców w tej kwestii może być nieskuteczne, gdyż każdy ma swoją dynamikę

i sposób poruszania po scenie. Najlepiej sprawdź i doświadcz samemu, tak jak wszystkie zawarte tu zasady.


Korzystając z tej wiedzy wiedz proszę, że są to moje doświadczenia zaczerpnięte podczas blisko 3000 wystąpień,

które przeprowadziłem w czasie 15 lat mojej pracy. Niech stanowią one bardziej inspirację dla Ciebie niż twarde prawa.

Korzystaj z nich, przerabiaj na własne potrzeby i zaglądaj na mojego bloga,

gdzie dzielę się strategiami profesjonalnego mówcy.

 

Zapraszam

Karol Bartkowski